WordPress SEO door Yoast

Voorkomen in Google is erg belangrijk en met de plugin WordPress SEO door Yoast kan je gemakkelijk iedere pagina en bericht op je website optimaliseren. In dit artikel worden de volgende onderdelen van de plugin behandelt:

Wanneer de plugin op je website is geïnstalleerd dan zie je op iedere pagina die je gaat bewerken in WordPress onder de tekst de plugin functie.

voorbeeld-plugin-wordpress-seo

Snippet voorbeeld

Deze plugin geeft je allereerst een snippet voorbeeld hoe een pagina in Google er uit zou komen te zien. Dit is belangrijk om te weten omdat je hiermee kan zien of je titel wel volledig door Google straks weer wordt gegeven en of de pagina omschrijving helder en duidelijk is.

1

De snippet voorbeeld

Focus zoekterm

Met de focus zoekterm kan je een zoekterm instellen waarmee je de pagina in Google wilt laten voorkomen en indexeren. Vandaag de dag is het niet meer zo makkelijk om met een simpele keyword hoog te scoren in Google. Je zou dus eerst goed moeten nadenken welke zoekwoorden of zoekterm je voor een pagina wilt instellen. Dit kan je dan hier doen!

Voorbeeld

Stel dat je een pagina voor tweedehandse wasmachines wilt optimaliseren. Besluit dan niet alleen het zoekwoord ‘Wasmachine’ te gebruiken maar kies voor een zoekterm zoals ‘Goedkope tweedehandse wasmachines’.

2.1

Wanneer je een focus zoekterm hebt gekozen dan zal de WordPress SEO plugin de pagina analyseren. Een volledige analyse wordt ook gegeven maar dit wordt je verderop nog uitgelegd. Voor nu houden we het nog even alleen bij de zoekterm. De gekozen zoekterm of zoekwoorden moeten in de pagina titel, meta omschrijving, kopteksten, tekst en pagina URL voorkomen. Wanneer je dit goed hebt gedaan zal de pagina analyse je overal YES op geven, wat wil zeggen dat de zoekterm voorkomt in alle onderdelen. Wanneer dit niet het geval is (dan zie je NO) probeer dan de betreffende zoekwoorden aan de onderdelen toe te voegen.

2.2

Niet alle zoekwoorden kunnen gevonden worden op de pagina.

Alle onderdelen zijn nu goed geoptimaliseerd.

Alle onderdelen zijn nu goed geoptimaliseerd.

SEO titel

De titel van een pagina is een erg belangrijke onderdeel van je SEO optimalisatie. In Google wordt een titel als de bekende blauwe link weergegeven in de zoekresultaten. Een goede omschrijving van je titel zal dus leiden tot betere conversie op je pagina. Standaard wordt de naam van de pagina in WordPress ingevuld gevolgd door de naam van de website, bijvoorbeeld: Home – Revealit demo website. Ook zal de titel standaard in het menu weer terugkomen. Dit kan je echter veranderen door bij SEO titel een andere zoekterm in te voeren.

3.1

Meta omschrijving

Uiteraard een van de belangrijkste delen van je on-site pagina optimalisatie, naast een goede titel, is het schrijven van een goede meta omschrijving. Met een goede meta omschrijving kan je er voor zorgen dat je meer bezoekers krijgt met dezelfde ranking. Wat ik daarmee bedoel is wanneer je een positie hebt verkregen in Google voor een bepaalde zoekterm of woord dan kan je door middel van je meta omschrijving de link interessanter maken. Dit helpt je bij hogere posities en bij een hogere ‘click through rate’ (CTR).

Je meta omschrijving mag niet langer zijn dan 156 tekens. Probeer een zo kort mogelijke omschrijving te geven van je pagina.

4.1

Pagina analyse

Nadat je bovenstaande zaken hebt uitgevoegd zal je de pagina eerst moeten bijwerken voordat het effect van de pagina analyse zichtbaar wordt. Op het moment dat je de pagina opslaat zal de SEO plugin een gekleurde bol weer gaan geven.

5

Deze kleuren geeft de waarde van je pagina aan. Groen betekent dat de pagina uitstekend is geoptimaliseerd voor de opgegeven zoekwoorden. Blauw houdt in dat de pagina nog werk nodig heeft.

5.1